Проф. Йоаким Каламарис, председател на борда на директорите на AXION GROUP, разказва за развитието на строителния бранш и фасилити мениджмънт пазара в България
Как взехте решението да правите бизнес в България?
Българският пазар предлага отлична възможност иновативни теории да бъдат приложени на практика, а не просто тествани на теория. Това създава отлични предпоставки за реализация на корпоративни идеи и концепции. Гъвкавостта на пазара стимулира производителността, което от своя страна има позитивен ефект върху бизнес перспективите. Вземайки предвид всичко, казано до този момент, всеки разумен предприемач може да намери повод и причина за стартиране на бизнес в България.
Кои са основните препятствия пред един чуждестранен инвеститор, който иска да инвестира в България?
Не съществуват пазарна рецепта и опция за успех без корпоративни изпитания, без съществена доза риск и предизвикателства. Но именно тези предизвикателства вдигат летвата достатъчно високо, за да гарантират, че качеството на крайния продукт ще отговаря на големите очаквания. С правилната стратегия, методология, подготовка, стремеж към усъвършенстване, както и високо професионална отговорност спрямо бизнес средата и кадрите в него, се постига позитивен ефект за всички по бизнес веригата и вместо да се вдигат стени, се изграждат мостове.
Какво отличава AXION GROUP от останалите компании, предлагащи подобни услуги?
AXION GROUP е уникална с това, че предлага продукт и услуга в едно. AXION GROUP е първата и единствена компания на пазара, която осъществява както реално развитие на Real Estate проекти, строителство, така и пълен набор от услуги за управление и поддръжка на имоти. Ние съчетаваме отличното качество на предлаганите продукти и услуги с всички необходими застраховки и гаранции за клиентите. Инвестираме в устойчиви проекти, като в същото време се опитваме да предложим възможно най-оптималната цена.
Само през последните три години, включително и по време на пандемията, AXION GROUP е осъществила проекти за над 250 хил. квадратни метра. Ние не просто правим бизнес, а допринасяме за повишаването на БВП, откриваме нови работни места и създаваме предпоставки за нови инвестиции в страната.
Каква е стратегията ви за развитието на компанията в краткосрочен и дългосрочен план?
Създаване на подходяща среда и развитието за AXION GROUP са ключови за нас. AXION GROUP вече е компания с установена репутация и приоритетът ни в следващите пет години е чрез франчайзинг система да се разширим в европейския пазар, да се превърнем в международен бизнес контрагент.
Нашата грижа също така е да докажем, че на Балканския полуостров има не само природни дадености, но и корпоративна среда, която може да задържи младите и образовани хора в своя дом. Да променим концепцията, че задължително трябва да търсят реализация само и единствено в чужбина.
Като компания с високо ниво на корпоративна социална отговорност нашата мисия е да подкрепяме и редица благотворителни каузи.
Как се отрази пандемията на вашия бизнес и на сегмента, в който оперирате?
Както за повечето корпорации, пандемията породи необратими негативни ефекти за бизнеса ни, които обаче не се оказаха фатални. Ръководството на AXION GROUP успя да съхрани бизнеса ни с навременни и точни вътрешни мерки. Тъй като краят на кризата все още не е ясен, ние сме разработили допълнителни планове за неясните процеси, касаещи пандемията.
Какви са очакванията ви за развитието на строителния бранш, както и управление и фасилити мениджмънт пазара в България?
Ако изключим ефектите, породени от пандемията, макроикономическото развитие е много обещаващо.
Относно строителния сектор COVID-19 повлия драстично на цените на строителните материали и техника, а цената на труда също се очаква да се повиши с поне 30% до края на годината.
По отношение на ценообразуването на таксите за услугите в сектора на недвижими имоти, управление и поддръжка от нашите конкуренти на местния пазар очаквам нивата да се нормализират, защото в момента са завишени до степен, която е несъвместима с пазара.
Цените на новите жилища ще се увеличат драстично през второто шестмесечие на годината, повлияни от споменатите фактори. Офисите обаче остават най-уязвимите, а от друга страна, цените на търговските площи ще бъдат относително стабилни.
Най-големия успех ще имат инвестициите в периферните зони на основните градове. Зоните, които разполагат с големи озеленени части, ще имат особено предимство за реализация и най-вече ще имат висока инвестиционна стойност и възвръщаемост за купуващите.